رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه با خیز دوباره کرونا در استان فارس مواجهیم، گفت: این به منزله زنگ هشداری برای مردم استان است تا در پیشگیری از وقوع بحرانی دوباره، همکاری داشته باشند و تعطیلات آخر هفته جاری را به خطر افزایش بیماری کرونا تبدیل نکنند.
کد خبر: ۹۳۹۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰ 09 February 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: دکتر مهرزاد لطفی، در نشست ستاد دانشگاهی مدیریت کرونا افزود: در طول یک سال گذشته با وجود همه مشکلاتی که بحران کرونا به مجموعه سلامت تحمیل کرد، اما تلاش بر این بود که دیگر دغدغه‌های این حوزه هم پیگیری شود و تنها در دهه مبارک فجر امسال، شاهد بهره‌برداری از پروژه‌های بهداشتی، درمانی و پشتیبانی حوزه سلامت در دور افتاده‌ترین نقاط این استان، با اعتباری قریب به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بودیم.

پیگیری برای راه‌اندازی و همچنین افتتاح پنج دستگاه سی تی اسکن در بیمارستان‌های استان فارس، توسعه تخت‌های بیمارستانی، راه‌اندازی هشت کلینیک بیماری‌های غیرواگیر در استان، راه‌اندازی پایگاه‌های اورژانس، مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت روستایی، از جمله پروژه‌هایی بود که رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان بخشی از دستاوردهای دهه فجر امسال از آن‌ها نام برد.

وی، با اشاره به گذشت یک سال از ورود بحران کرونا به کشور، ایام سپری شده در این یک سال را برای مجموعه سلامت و سربازان خط مقدم کرونا بسیار دشوار خواند و اظهار داشت: همکاری بین بخشی در استان فارس، به ویژه حمایت‌های مسوولان دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و مشارکت مسوولانه اصحاب رسانه در توسعه آگاهی عمومی در این بحران، موجب انگیزه بخشیدن به مدافعان سلامت فارس در این ایام شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تحریم‌های بین‌المللی به ویژه در حوزه دارو و تجهیزات را موجب افزایش چالش‌های دوران کووید ۱۹ در کشور دانست و گفت: به تایید وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، فارس از بهترین استان‌های کشور در زمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بوده است .

لطفی اضافه کرد: دستیابی به موفقیت‌هایی مانند کمترین میزان مرگ و میر نسبت به مبتلایان، بیشترین آمار نمونه‌گیری و بیماریابی در کشور، راه‌اندازی مراکز ۱۶ ساعته برای کاهش حجم مراجعه به بیمارستان‌ها قبل از سایر استان های کشور، حمایت از شرکت‌های تولیدکننده محلول، ماسک و لوازم محافظتی به ویژه در روزهای نخست بحران کرونا برای رفع نیاز مردم و افزایش مراقبت‌های عمومی و همچنین حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در تولید کیت تشخیصی، بخشی از فعالیت‌های مجموعه سلامت فارس در بحران کروناست.

وی ادامه داد: این دستاوردها مورد تقدیر رییس جمهوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعضای ستاد ملی کرونا و سایر مسوولان قرار گرفته و از سویی دیگر، شرایط مطلوب‌تری را در استان فارس نسبت به دیگر مناطق کشور ایجاد کرده است.

اختصاص ۲ هزار تخت بیمارستانی فارس به بیماران کووید ۱۹ در بحران کرونا

لطفی، با اشاره به اختصاص ۲ هزار تخت بیمارستانی به بیماران کووید ۱۹ از مجموع بیش از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی استان فارس، بر تلاش حداکثری مدیران حوزه سلامت این استان برای پیشگیری از هرگونه اختلال در روند خدمت رسانی به مردم، در روزهای بحرانی کرونا تاکید کرد.

ورود نخستین محموله واکسن کرونا به فارس در روز ۲۱ بهمن ۹۹

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود گفت: نخستین محموله واکسن کرونا شامل ۳۰۰ دوز واکسن، از فردا، (بیست و یکم بهمن ماه ۹۹) همزمان با سراسر کشور برای آغاز واکسیناسیون به استان فارس وارد می‌شود.

لطفی افزود: با وجود ورود واکسن به این استان اما باید همچنان همگان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست بیان کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون، ۶۰۴ هزار و ۳۰۵ مورد تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان فارس تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۱۶۹هزار و ۹۰۱ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

عبدالرسول همتی افزود: همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۲۱هزار و ۶۰۱ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد یک هزار و ۸۲۴ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۷۱هزار و ۷۲۵ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده‌اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شمار بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم را که هم اکنون در بیمارستان‌های استان فارس بستری هستند، ۵۴۸ نفر اعلام و بیان کرد: از این تعداد، ۹۴ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های مراقبت‌های ویژه (ICU) این استان بستری هستند و خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

به گفته همتی، از ابتدای شیوع این بیماری تا کنون، ۱۶۴هزار و ۷۶۲ نفر بهبود یافته و از بیمارستان‌های فارس ترخیص و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.

وی ادامه داد: با جان باختن ۶ نفر در استان فارس در روز گذشته (نوزدهم بهمن ماه ۹۹) شمار جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع این بیماری تا کنون در این استان به سه هزار و ۱۷۴نفر رسیده است.

همتی، با این هشدار که این ویروس خطرناک در جامعه در حال انتشار و چرخش است، گفت: با توجه به افزایش تعداد آمار مبتلایان، افراد بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان فارس، هرگونه ساده‌انگاری و بی‌توجهی، موجب به خطر افتادن سلامت افراد جامعه می‌شود.

وی ادامه داد: مردم باید همچنان و با حساسیت بیشتر اصول بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در دورهمی‌های خانوادگی را رعایت کنند تا بتوانیم کنترل بیشتری بر این بیماری داشته باشیم.

برچسب ها: کرونا ، موج چهارم ، هشدار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار